onsdag 20 januari 2010

Rök "ej" i trapphuset




En sak som ofta förundrat mitt stackars tunna lilla intellekt varje gång jag spatserat genom mitt trapphus är denna inglasade skylt: "rök "ej" i trapphuset".

"ej", vafan menar dom med det? varför sitter ordet ej inom citationstecken? och nej, det är ingen retorisk fråga! ja vill verkligen veta historien bakom detta typografi, vem är denna vokabulärets härskare som använt ordet ej. men kanske ännu viktigare; vem är personen som citerar?

Enda ledtråden skylten avslöjar är att det är Malungshem som är utgivare av detta påbud, inget om skribenten i fråga eller källinfo från utlåtandet "ej".
vem vet, det kanske inte alls är Malungshem som skrivit skylten! det kanske är en iscensättning. en komplott, ihopsnickrat av någon tillräckligt lömsk person som gömmer sig i dunklet av de djupaste förråden på albacken. men vem? vilken sociopat skulle dra nytta av detta illvilliga verbalbrott som sätter stor skräck och misstro i vårat idylliska lilla samhälle. som nästan kan gemföras med folkstilen känd som "amish". här behöver vi inget från utomstående samhälle, vi kan ta hand om varandra! liksom vatikanstaten är vi små och omringade av en stormakt! ja, jag ser likheter mellan malung och rommarriket. så länge kurt podgorskoporsky sitter som kommunfullmäktige ser jag Malung som en stark regim som ej bör underskattas. jag är väl medvetem om att rommarriktet och påvens tid tillhör varsin epok, så gör mig en tjänst och ignorera detta faktum.
åter till ämnet, Kurt är alltså Malungs Julius Ceasar, men det återstår bara att ta reda på vem som kommer att krönas till albackens påve...

Det kanske är det vår skuggans härskare är ute efter! genom att skapa verbalt koas i grannskapet kan han vända alla mot varandra. och när allt är raserat och alla albacksinvånare har vänts sig mot varandra kommer han resa sig som fågel fenix ur askan och välkomnas in i vårt samhälle som en folkets hjälte.

Men vi ska kanske inte helt utesluta att det möjligtvis inte behöver vara en kort kutryggig mullvadsliknande person som springer omkring i ett myller av underjordiska tunnlar och smider ondskefulla planer. det kan mycket väl vara andra stora makter som försöker sätta friden ur spel. och medan vi ändå är inne på konspirationer så kan vi lika gärna se usa:s regering och alquaida som hot. det skulle kunna vara kim jong il, eller saddam husseins spöke...

jag börjar bli allt mer rädd för mitt egna välbefinnande ju längre in i denna fråga jag kommer. vilken sekund som helst kommer jag förmodligen höra helikoptrar borta i horisonten, följt av krossat glas vars öde tillgivits av instormande män i uniform svingandes från rep. och innan jag vet ordet av så sitter jag bunden och blödandes på en stol i en grotta någonstans i fjärran öster varpå jag kommer bli mördad inför en rullande kamera. allt medans michael moore sitter och äter munkar och göder sina magnifika chipstuttar...

Så jag tror, i den största enkelhet jag kan tänka mig, att jag avslutar ifrågasättandet av denna skylt som upplyser oss om att man "ej" får röka i trapphuset...

2 kommentarer:

  1. emolupopolus: nej nu tror jag nått blommar.. mustachen kanske?

    SvaraRadera
  2. Mangerst frå Järna29 januari 2010 kl. 02:13

    J'vlar så du skriver

    SvaraRadera